Geschreven door
Janno Hordijk
2,2 min read433 words
Categorie
Share

Phishing is een vorm van oplichting op het internet. De slachtoffers worden vaak via een e-mail benaderd. In de mail staat een link die het slachtoffer naar een valse website lokt. Zo’n e-mail lijkt te komen van een betrouwbare instantie, bijvoorbeeld een creditcardmaatschappij of een bank. Het verzoek van de oplichter is meestal om ‘de inloggevens te controleren’.

Wat gebeurt er als je op een link in een phishing e-mail klikt?

Wanneer je gebruik maakt van zo een link, kom je terecht op een echt lijkende website. Via de website laat de oplichter je inloggen met jouw inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer. Hierdoor krijgt de oplichter jou persoonsgegevens in handen. Met alle gevolgen van dien! Het doel van de oplichter is bijvoorbeeld om met ou gegevens spullen te kopen en geld van jou rekening te halen.

Hoe herkent u een phishing e-mail?

Het is vaak moeilijk een phishing e-mail te onderscheiden van een echte betrouwbare e-mail. Toch zijn er kenmerken te noemen waaraan je een phishing e-mail kunt herkennen:

  • Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen je nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.
  • Phishing e-mails spelen vaak in op jou angst opgelicht te worden, jouw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
  • Een phishing e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld ‘Beste klant’. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!

Kijk op de website waarschuwingsdienst voor meer achtergrondinformatie over phishing en tips om jouw computer te beveiligen. De waarschuwingdienst is een dienst van de Nederlandse overheid.

Wat kun je doen als je een ‘verdachte’ e-mail ontvangt?

Lijkt de e-mail te komen van een bekende onderneming? Bijvoorbeeld: Wehkamp, ING Bank of een creditcardmaatschappij? Neem dan contact op met de onderneming en vraag of de e-mail daadwerkelijk van hen afkomstig is. Zo niet? Meld dan de klacht bij de betreffende onderneming.

Je kunt ook de klacht melden op de website spamklacht.nl

Let op

ACM, de toezichthouder die over de website spamklacht.nl gaat, behandelt geen individuele klachten. Wel houdt zij aan de hand van de binnengekomen klachten in de gaten of er overtredingen zijn, en hoeveel. Klachten en tips van consumenten zijn van groot belang. Meerdere tips tezamen kunnen duiden op een structurele overtreding van de wet en aanleiding zijn voor een onderzoek. Het indienen van jouw klacht lost dus niet direct uw individuele probleem op. Maar je klacht is wel belangrijk om onderzoek te doen naar de opdrachtgever of verzender van zulke berichten.

Bron: consuwijzer.nl

 

 

Over de auteur

Janno Hordijk

Allround programmeur, in C# .Net, PHP, Power Automate, Logic Apps en dan nog een aantal oudere programmeertalen zoals ColdFusion, Clipper, Visual-Objects, Pascal, native C etc.

Heeft in diverse ICT-management functies gewerkt met vaak Business controller als aanvullende rol .

MagicServices is sinds 1998 zijn bedrijf waarin hij websites host en bouwt, van klein tot groot, inclusief WooCommerce webshops. In C#.net heeft hij een aantal portalen gebouwd voor de lokale en landelijke brandweer. In CA-Visual Objects heeft hij een POS-systeem gebouwd voor een aantal coffeeshops met een koppeling naar vingerafdrukscanners en deuropeners.